ظاهر یک شیء به هیچ عنوان بمنزله شکل قطعی آن نیست

در این قسمت، مباحث متفرقه برسی شده اند، توجه شما را به مطالعه این قسمت جلب می کنیم.
قوانين انجمن
لطفا فراموش نکنید که به عنوان انسانی در راه تعالی که می خواهد با ذهن باز و قلبی روشن، با بحث و گفتگو به حقیقت مطالب، ان شاء الله پی ببرد، باید به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم، خصوصا که صحبت از اعتقادات دینی باشد که برای همه ما محترم شمرده می شود، از تمامی عقاید ضد مذهبی استقبال می کنیم و معتقدیم که با توضیح و بحث در این موارد است که خیلی از مشکلات ما باز شده و حل خواهد شد.

در پناه الله
مدیریت سایت

ظاهر یک شیء به هیچ عنوان بمنزله شکل قطعی آن نیست

پستتوسط ذاکر الله » پنج شنبه ژوئن 21, 2012 9:26 pm

سلام
یکی دیگر از موارد اصلی مربوط به هستی اینست که هر چه دیده میشود اعتباری است
و ظاهر یک شیء به هیچ عنوان بمنزله شکل قطعی آن نیست
بلکه بدلیل هر نوع صلاحدید یا حتی نیاز مقطعی به آن شکل درآمده است

صلاحدید مانند
شکل انسانی فرشتگانی که در مقاطع مختلف به زمین آمدند – حجر۵۱/ذاریات۲۴
شکل انسانی روح برای مریم – مریم۱۷

نیاز مقطعی مانند
تبدیل عصای موسی به مار معمولی – نمل۱۰/قصص۳۱
تبدیل عصای موسی به مار بزرگ – طه۲۰
تبدیل عصای موسی اژدها یا مار بسیار عظیم الجثه – اعراف۱۰۷/شعرا۳۲
ضمن اینکه خداوند به صراحت اعلام میکند که اینها فقط صورت هستند
و به موسی میگوید عصا را بردار
ما آنرا به سیرت اولیه‌اش برمیگردانیم – طه۲۱
و هرگز نگفته مار یا اژدها را بردار
بلکه خداوند در هر دو حالت آنرا برای موسی عصا خطاب کرده است
تا موسی همیشه دقتش در مورد حقیقت باشد نه واقعیت

و ما بر عکس، واقعیتها را حقیقت میدانیم

همین موضوع، یعنی اشاره به سیرت برای موسی آموزشی ضمن آموزش است
تا صرفا به ظاهر هر چیزی توجه نکند
چون الزاما هر صورتی، سیرت نیست

چون میدانیم که عصای موسی بعنوان یک مار بسیار بزرگ، سحر جادوگران را خورد
و مجددا به سیرت اولیه‌اش برگشت
یعنی تبدیل به چوب شد
یکی از سوالات اینست که آنچه خورده شد چی شد؟
آیا آنها هم به چیزی تبدیل شدند؟

این زمینه سازی برای سوال اصلی بدلیل اینست که بدانیم
آنچه در هستی وجود دارد
بدلیل اراده خدا و تعلق امر او و انجام امر بواسطه عوامل دخیل در آن هستند
برای خدا کوه و دشت و بیابان و عصا و خاک و غیره
صرفا ظواهری از مخلوقات است
که هر لحظه میتواند آنها را به هر شکل و تعریفی که بخواهد درآورد

مانند تبدیل سیرت عصا --- به ---- صورت مار – طه۲۱
مانند تغییر موقتی و انحصاری اثر آتش بر ابراهیم(ع) – انبیاء۶۹
که اگر در این امر، خداوند نام ابراهیم(ع) را ذکر نمیکرد
آتش برای همه آنها سرد وسلامت میشد
اما خداوند اگر لازم باشد سیرت مخلوق آتش خود را حتی برای یک مورد تغییر میدهد
در حالیکه در همان لحظه آن سیرت اصلی را برای دیگران به همان شکل اولیه نگه میدارد
یعنی آتش در آن واحد یک صورت (شعله) ولی دوسیرت (حرارت و سوزانندگی – خنکی و سلامتی) پیدا میکند

پس
هم صورت قابل تغییر است و هم سیرت
یعنی هر مخلوقی در وحله اول فقط یک سیرت دارد که صورتش بر اساس آن سیرت است
اما میتواند به اراده خداوند به صورتهای مختلف درآید و دیده شود
که در آن زمان، سیرتش مطابق با صورتش تنظیم میشود
و پس از پایان کار اگر لازم باشد مجددا به تعریف کلی و جامع خودش برمیگردد

برای خلق شدن یک چیز حداقل موارد مورد نیاز به شرح زیر است
مشیت خدا
امر خدا
روح
اسباب
کن فیکون

برای خلق شدن شتر از کوه یا از هر چیز دیگری
مشیت خدا – باعث میشود عوامل خلق معین شوند
امر خدا – عوامل را به تعریف درآورده و به آنها ماهیت میدهد
روح – باعث بوجود آمدن عوامل و فعلیت یافتن آن میشود
اسباب – همان عوامل بینابین هستند که مراحل مختلف خلق را برعهده دارند
کن فیکون – اجازه نهایی شدن و اجرای کامل خلق است

بنابراین اصلا عجیب نیست که خداوند توسط یکی از اسبابها
که در اینجا علی(ع) است
از ایشان بنوعی بعنوان "قلم" استفاده کند
و شتری را در هستی نقش ببندد
یا پرنده‌ای را از یک مجسمه ساده گلی توسط عیسی(ع) خلق کند
مائده۱۱۰

اولی با اشاره دست به کوه
دومی با دمیدن در مجسمه

دست و دم، هر دو بعنوان نوک قلم محسوب میشوند

پیامبران و اولیاء در این قسمت
قلم کوچکی از قلم آفرینش خداوند هستند
و هر نوع صورت و سیرتی را در آن واحد به امر خدا در هستی ثبت میکنند
این یکی ازساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین کارها برای خداست
در پناه الله
نماد کاربر
ذاکر الله
Site Admin
 
پست ها : 1241
تاريخ عضويت: دوشنبه آپريل 12, 2010 9:25 pm

بازگشت به مباحث متفرقه



چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان

cron