اسلام از منظر الله
به سایت ما خوش آمدید
حجاب در اسلام
صفحه اصلی

 

 

زن بقدری برای خداوند مهم و ارزشمند است
که زیباترین و کاملترین حجاب را برایش انتخاب کرده است


در یهودیت
با استناد به تورات و تنخ یهودی میتوان دریافت که پوشانیدن چهره در میان زنان عبرانی و دیگر زنان یهودی رایج بوده‌ است ساره و قطوره همسر ابراهیم(۲) ربه کا زن اسحاق(۳) راحیل و لیه همسران یعقوب(۴) صپوراه همسر موسی(۵) و استر همسر خشایارشاه با چهره پوشیده در میان مردم حاضر میشدند



بر اساس کتاب روت، همسر بوعز نیز چهره خود را میپوشاند(۶) در کتاب اشعیا، به فرستاده شدن عذاب بر دختران صهیون به دلیل چهره‌آرایی در برابر بیگانگان اشاره رفته‌است(۷)




در تورات برای اشاره به روبنده، واژه‌هایی چون صفه و مسّکه به کار رفته‌ است(۸) با این حال شواهدی از تورات نیز وجود دارد که نشان میدهد رسم پوشیدن چهره در بین عبرانیان فراگیر نبوده‌(۹) در شولحان عاروخ، پوشانیدن چهره لازم دانسته نشده‌ هرچند این کار سنت زنان پاک‌دامن دانسته شده ‌است(۱۰)



در جهان اسلام
روبنده در دوران امویان، خلافت عبّاسی و عثمانی هم چنان اهمیت داشت و در ایران پیش از قاجار نیز زنان با روبنده در اجتماع ظاهر میشدند ولی بعد از قاجار فقط در استان هرمزگان از روبنده استفاده میشود

با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان زدن برقع و پوشاندن صورت در آن کشور برای زنان اجباری گردید در عربستان سعودی نیز پوشاندن صورت برای زنان معمول است در کشورهای عربی مانند کویت، امارات متحده عربی، یمن، بحرین، مصر، عراق در کشورهای آسیایی چون اندونزی و کشورهای آفریقایی چون الجزایر، لیبی، غنا و نیجریه نیز استفاده از روبنده در بین زنان مسلمان رایج است



در انتخابات مجلس فلسطین در سال ۲۰۰۶ نمایندگان زن حزب حماس همگی روبنده داشتند در کشورهای اسلامی تونس و ترکیه استفاده از روبنده ممنوع است در مصر رانندگی برای زنان با روبنده ممنوع گشته‌ است

در ادیان
در زرتشتی‌گری در بین کتب زردشتی، ارداویراف‌نامه پوشش صورت زنان را پسندیده دانسته‌است و چهره‌نمایی زنان را علّت گمراهی مردان میداند

در شاهنامه فردوسی چندین بار لغت پوشیده‌رخ یا پوشیده‌روی مترادف واژهٔ دختر به کار رفته‌است شاهنامه شناس معاصر، پورخالقی چترودی این علّت را بیانگر این واقعیت میداند که از نظر فردوسی زنان در دوره کیانیان، اشکانیان، و ساسانیان از روبنده استفاده میکردند
تاریخچه پوشیه یا روبنده


پوشش صورت در امپراتوری بیزانس، یونان، روم رایج بود در میان تمدنهای آشوریان، کلدانیان، سومریان، پاش‌ها بازی‌ها، گوتی‌ها، لولوبیان، کاسی‌ها، سکایان، اورارتوها و کیمیریان زنان چهرهٔ خود را در برابر مردان بیگانه می‌پوشانیدند

در هندوستان، روبنده به اسم پرده خوانده میشد ملکه‌ها و اشراف هندوستان چهرهٔ خود را می‌پوشاندند خدمتکارها در برابر دیدن چهرهٔ زنان تنبیه میشدند هارشا، گانگایدوا و ریبیدوا نیز با پرده در میان جمع حرکت می‌کردند

در کتب مقدّس هندی مانند آلتکار و ایندرا پوشیده ماندن چهرهٔ زنان اهمیت و تاکید خاصی دارد

در ترکستان، حجاب صورت پارچه‌ای بوده که آن را به دور بخش پایین صورت میپیچیدند و بینی، لب‌ها و چانه، و گونه‌ها پوشیده میشده‌است این گونه پوشش صورت در مجسمه‌ای از آن دوره دیده میشود که اکنون در موزه لوور پاریس قرار دارد و در بندر غربی ترکیه کشف شده و قدمت آن به ۳۵۰ سال قبل از میلاد مسیح‌ع تخمین زده شده‌است



در اسکندریه مصر نیز پوشش صورت ضروری شمرده میشده‌است

در بین علمای شیعه معاصر آیت‌الله روح‌الله خمینی، آیت‌الله علی خامنه‌ای آیت‌الله علی حسینی سیستانی پوشاندن چهره را "مستحب" میدانند هر چند ایشان در شرایط خاصی که بیم فتنه ‌است پوشاندن صورت را لازم شمرده‌اند


مرتضی مطهری، پس از انقلاب اسلامی ایران روبنده را از حجاب‌های غیر اسلامی دانست و این که به عقیده او آیه پوشش هرگز پوشاندن صورت را لازم نشمرده‌ است

آیت‌الله فاضل لنکرانی، زنجانی و بهجت زدن روبنده را جایز شمرده‌اند اما "اخباریان و اهل حدیث روبنده را لازم بلکه واجب دانستند" مانند آیت‌الله سید حسین عرب باغی رساله در این باره دارند بنام "اساس الایمان در وجوب حجاب بر زنان" که مطبوع گشته است


نقاب در غرب
بعضی از دولت‌های غربی برای زنانی که خواستار پوشانیدن چهره‌شان هستند محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند




در سال ۲۰۰۱ هلند، استفاده از روبنده در مدارس و آموزشگاهها و محیطهای پژوهشی و اداری را ممنوع کرد در آوریل ۲۰۰۶ دو دانش آموز دختر از مدرسه ریزریتل در بن آلمان به علت پوشیدن برقع اخراج شدند


دادگاه نیوزیلند در سال ۲۰۰۵ حکم صادر کرد که بر اساس آن زنان نمیتوانند هنگام شهادت در دادگاه‌ها صورت خود را بپوشانند

در ایتالیا، پوشاندن صورت از سال ۱۹۷۵ ممنوع شد و در سال ۲۰۰۵ بر میزان جریمه نقدی متخلفین افزوده شد


در فرانسه از سال ۱۹۸۰ پوشاندن صورت ممنوع گشت

از صحابه و تابعین از جمله از ابن‌جریر(۱۳) عبدالله بن مسعود(۱۴) ابوعبیده السلمانی(۱۵) و محمد بن سیرین(۱۶) نیز احادیثی نقل شده‌است که برخی از آن به وجوب نقاب استدلال کرده‌اند

در برخی روایت اهل‌سنت مواردی نیز معین شده‌ است که جایز است زن چهره را آشکار کند از آن جمله خواستگاری(۱۷) معالجه توسط نامحرم(۱۸) شهادت در دادگاه(۱۹) و حالت احرام در حج و عمره ‌است

عبدالعزیز بن باز(۲۰) ابن تیمیه(۲۱) محمّد صالح المنجّد، رشید احمد لوضیانوی ابن المعزّ، ابن المنذر، ابن حجر عسقلانی(۲۲) محمود الصیّاح ابوبکر جصاص(۲۳) محمد قاضی بیدوی(۲۴) ابوبکر مختار الزین ابن عثیمین، جمال ضرابزی، عبدالعزیز آل‌الشیخ، صالح الفوزانی و عثمان الهیاجیاز علمای اهل سنت هستند که پوشانیدن چهره زنان را واجب میدانند

جمعیت علمای کشورهای آفریقایی، جمعیت علمای پاکستان و دانشگاه اسلامی ام‌القری نیز پوشاندن چهره را لازم و گشودن آن را حرام دانسته‌اند

در مقابل ایسنا (انجمن اسلامی آمریکای شمالی) جمعیت علمای دانشگاه اسلامی الازهر در قاهره مصر پوشاندن صورت زنان را مستحب دانسته‌اند

شیخ یوسف القرضاوی و عبید عاطف الزین نیز پوشاندن چهره را برای زنان مستحب میدانند

برخی از علمایِ اهل سنت نیز نقاب را مسئله‌ای فرهنگی و مربوط به آداب و رسوم (و نه لزوماً شرعی و دینی) میدانند محمد سید طنطاووی رئیسِ پیشین الازهر چنین رأیی را اظهار کرده است

در نزد شیعه
در روایات و احادیث شیعه بازگذاشتن چهره زن و نمایاندن آن به مرد نامحرم جایز دانسته شده ‌است مگر در شرایط خاصی که بیم فتنه برود

در اسلام
در قرآن هیچ اشاره صریحی به پوشش صورت نشده ‌است هرچند برخی مفسرین با تکیه به آیه۳۰ سوره نور به وجوب نقاب استدلال کرده‌اند


در نزد اهل ‌سنت
در میان علمای اهل‌سنت درباره پوشانیدن چهره اختلاف ‌نظر وجود دارد آراء مذاهب اربعه به اختصار چنین است




مالکی
در مذهب مالکی، چهره و کفین از عورت زن استثناء شده‌ است و در نتیجه پوشانیدن چهره در این مذهب واجب نیست

حنفی
در مذهب حنفی نیز چهره و کفین عورت دانسته نمیشود اما بسیاری از فقهای این مذهب پوشاندن چهره را بر زنان و به ویژه بر زنان جوان واجب دانسته‌اند از آنجهت که ممکن است آشکار کردن چهره سبب فتنه شود

شافعی
در مذهب شافعی دو قول وجود دارد بنا به قولی پوشاندن چهره در همه احوال واجب است و بنا به قول دیگر فقط مستحب است و در زمان فتنه واجب میشود

حنبلی
در مذهب حنبلی چهره و کفین نیز عورت شمرده میشود و پوشاندن آن برای زن واجب است

سلفی
علمای سلفی به استثناء شیخ ناصرالدین الآلبانی پوشاندن چهره را واجب میدانند(۱۱)


در برخی کتب حدیث اهل تسنن احادیثی آمده ‌است که بر اساس آن صحابیات و از آن جمله فاطمه زهرا فاطمه بنت مره، عاتکه، عایشه، اسماء بنت عمیس حفصه و ام‌ خالد چهره خود را میپوشانیده‌اند(۱۲)

مراجع
۱-فرهنگ فارسی معین
۲-پیدایش ۲۰:۱۶
۳-پیدایش ۲۴:۶۵
۴-پیدایش ۲۶:۸
۵-خروج ۱۴:۲۹
۶-روت ۳:۱۵
۷-اشعیا ۳:۱۶
۸-پیدایش ۳۸:۱۴ - ۳۸:۱۹
۹-پیدایش ۱۱:۱۱ – ۲۴:۱۶ – سموئیل ۱:۱۲
۱۰-شولحان عاروخ ۱۸:۱۴
۱۱-ویکی‌پدیای انگلیسی
۱۲-صحیح بخاری ۹:۸۹:۲۹۳ – ۱:۸:۳۴۷ – ۱:۸:۳
ابوداوود ۳۲:۴۰۹۱ – مسلم ۶:۶۰:۳۲
۱۳-معارف‌القرآن، ج۷، ص۲۱۷؛ تفسیر ابن‌جریر، ج۲۲، ص۲۹
الجباب لابن عثیمین ص۹؛ احکام‌القرآن ابن‌تیمیه، ج۱۸، ص۱۱
۱۴-ترمذی، ج۲۲، ص۱۰
۱۵-صحیح مسلم، ج۱۱، ص۲۱۵
۱۶-معارف‌الشافیه، ج۲، ص۱۸
۱۷-بخاری ۱۹:۱۷؛ مسلم ۴:۱۳۴؛ نسائی ۶:۱۱۳؛ ترمذی ۱۱:۱۷۶
۱۸-بخاری ۶:۸۰؛ فتح‌الباری ۱۰:۱۳۶؛ مسلم ۹:۱۹۷۶
ابوداوود ۷:۲۰۵؛ ترمذی ۵:۳۰۱
۱۹-مسلم ۱:۱۱۸
۲۰-فتاوی‌المرأة المسلمة، ص۱۱۱
۲۱-الفتاوی ۳۸۲/۲۴ و الفتاوی، ج۲۰، ص۱۱۰، الحجاب، ص۱۵
۲۲-فتح‌الباری، حج و عمره، ص۱۱۸
۲۳-احکام‌القرآن، ج۳۰، ص۴۸
۲۴-تفسیر بیدوی ص۳۴۳


سایر منابع
۱-ویکی‌پدیای انگلیسی
۲-کتاب مقدس عهد عتیق و عهد جدید، ترجمه فاضل خان همدانی
ویلیام گلن، هنری مرتن، تهران: اساطیر، ۱۳۷۹،ISBN ۹۶۴-۳۳۱-۰۶۸-خ
۳-نگاهی به تاریخ هند، علی مرتضوی پور تهران: قائم، ۱۳۸۱
۴-مسئله حجاب، مرتضی مطهری، تهران: صدرا، ۱۳۷۲
از دبستانی در یورکشایر غربی شمال انگلستان اخراج گردید به گفته عایشه اعظمی دانش آموزان این مدرسه از وضعیت روبنده وی هرگز شکایتی نداشته‌اند نیک ویتینگهام وکیل عایشه اعظمی گفته ‌است که موکل وی قادر به انجام شغل خود به عنوان دستیار آموزشی است و می‌تواند از دانش آموزانی که زبان انگلیسی زبان دوم آنها است حمایت و پشتیبانی کند



در ایالت کبک در کانادا زنان مسلمان برای رای دادن باید چهره خود را آشکار کنند یک روحانی ارشد کلیسای کاتولیک رم ایتالیا در اظهار نظری

کنار گذاشتن روبنده زنان مسلمان را در اروپا خواستار شد کاردینال رناتو مارتینی، مسئول امور فرهنگی مهاجران در واتیکان که به مناسبت انتشار بیانیه پاپ بندیکت شانزدهم در مورد لزوم وضع قوانینی برای بهبود شرایط مهاجران اروپایی سخن میگفت به زنان مسلمان توصیه کرد که به منظور رعایت آداب و رسوم قوانین و نمادها و دین کشورهای میزبان خود کنار گذاشتن روبنده را مورد توجه قرار دهند

در سال ۲۰۰۰ سوئد قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن ماموران پلیس حق دارند از زنانی که نقاب بر چهره دارند بخواهند برای تشخیص هویت، نقاب و روبندهه خود را بردارند

در استرالیا پلیس حق دارد که روبنده زنان را بردارد و در صورت رو به رو شدن با مقاوت پلیس میتواند آنان را بازداشت کند با این حال زنان مسلمان در ایالات متحده آمریکا برای زدن روبنده و پوشاندن صورت آزادی بیشتری دارند
کانادا در سال ۲۰۰۱ اعلام کرد که زنان باید برای گرفتن گواهینامه رانندگی چهره خود را بگشایند



"سلطانه فریمن" بر حق خود برای داشتن عکس با نقاب در گواهینامه رانندگی اصرار کرد و موفق شد ایالت فلوریدا را جریمه کند

در انگلستان، در سال ۲۰۰۶ "جک استرا" نماینده مجلس عوام بلاکبرن گفت که از صحبت کردن با کسی که نمیتواند صورت او را ببیند راحت نیست و به نظر وی زدن روبنده بر چهره باعث تشدید حس جدایی و انزواطلبی میشود

"الیور لتوین" مدیر سیاستگزاری حزب این توصیه را سخنی خطرناک در مورد جلوگیری از حق افراد در انتخاب پوشش دانست

در آوریل همان سال عایشه اعظمی دستیار آموزشی مسلمان که به دلیل امتناع از برداشتن روبنده خود در داخل کلاس از کار معلق شده بود


منیژه بیامد به یك چادرا / برهنه دو پای و گشاده سرا

در شاهنامه اشاراتی به "پوشیده رویان" كشورهای چین و روم كه همسایگان آن زمان بوده و همیشه با ایران رابطه داشته اند نیز شده است و دراین مورد میتوان به نامه نوشتن خاقان چین برای دادن دختر خود به انوشیروان اشاره کرد

یكی راز فرزانگان برگزین/ كه آید به نزدیك خاقان چین كه در پرده"پوشیده رویان"اوی/ زدیدارآن كس نپوشند روی

همچنین نامه انوشیروان و فرستادن مهران ستاد را برای دیدن و آوردن دختر خاقان

شبستان خاقان نگه كن نكوی/ بدو نیك او را سراسر بجوی پس پرده او بسی دختر است/ كه با برز و بالا و با افسر است و در وصف دخترهای ترك كه منظور همان چین است می خوانیم؛ همه دخت تركان پوشیده روی/ همه سرو قد و همه مشكبوی



بطوری كه در اوستا و كتاب‌های دیگر دینی ایرانیان باستان و مندرجات آنها و نیز اندرزنامه‌های دینی و اخلاقی گوناگونی كه وجود داشته استنباط میشود رعایت حجاب در هیچ زمان تكلیف و دستور دینی نبوده كه اجباری برای رعایت حفظ آن متصور شود و به نظر میرسد كه جامعه ایرانی از دوران‌های باستان حفظ حجاب و "پوشیده رویی" را یك نوع اخلاقی و سنتی میدانستند كه رعایت آن به تدریج جزو سنن ملی و وظیفه اخلاقی جا افتاده و پایدار مانده است
و در این میان بارها نه تنها به "پوشیده رویان"در مورد زنان ایران و همسایگان حتی چین و روم اشاره شده بلكه چندین بار به حجاب "چادر" نیز اشاراتی دارد و نشان میدهد كه زنان ما از دوران‌های باستان دارای چادر بوده اند



در فرهنگ پهلوی به واژه چادر بر میخوریم به معنی "لباس و پوشش" كه از واژه‌های پهلوی است و نشان می هد كه این واژه از ابتدای دوره ساسانیان و حتی قبل از آن دوره مورد استعمال داشته زیرا برای آن واژه‌ای به وجود آمده است و آن را به كار برده اند

از سروده‌های فردوسی در شاهنامه این نتیجه به دست می آید که از ابتدای تاریخ یعنی از دوران پادشاهی جمشید و فریدون زنان ایران "پوشیده روی" بوده اند چنان كه در گرفتار شدن دو خواهر جمشید به دست ضحاک میگوید



دو پاكیزه از خانه جمشید/ برون آوریدند لرزان چو بید كه جمشید را هر دو خواهر بدند/ سر بانوان را چو افسر بدند زپوشیده رویان یكی شهر ناز/ دگر ماهرویی به نام ارنواز به ایوان ضحاك بردندشان/ بدان اژدها فش سپردندشان

چادر نیز به عنوان حجاب زنان از ابتدای تاریخ در جامعه ما وجود داشته است و وجود چادر در زبان پهلوی نیز این مطلب را تایید میكند علاوه برآن در شاهنامه نیز به واژه چادر و كاربرد آن بر میخوریم از جمله در داستان به زندان افكندن بیژن توسط افراسیاب
حجاب درایران باستان
از پوشیده رویی خواهران جمشید تا وصف دختران ترک درشاهنامه

حجاب و پوشیده بودن زن از دوران‌های باستان در نزد ایرانیان یك نوع ارزش اخلاقی بوده و به همین دلیل به تدریج به صورت سنت ملی و هنجار اجتماعی درآمده است



یكی از نكات قابل توجه برای زنان در دوره‌های تاریخی ایران باستان علاوه بر شكل و فرم لباس، مسئله حجاب است كه زنان در دوران‌های گذشته چه پوششی داشته اند

بیشتر تاریخ نویسان به جنگ‌ها و كشورگشایی‌ها و روش زمامداری و جهانگشایی و طرز اداره كشورها میپرداختند و خیلی كم به مسائل اجتماعی جامعه و زندگی خانوادگی توجه داشتند

و اگر كسی بخواهد درباره داشتن یا نداشتن حجاب غور و بررسی كند چندان به نتیجه مثبت، مستند و قابل اطمینان نمیرسد

با وجود این با كنجكاوی در گزارش‌های تاریخی و مشاهده نقوش برجسته و تصویرها و كاوشهای باستان شناسی میتوان اطلاعاتی نسبتا مطمئن بدست آورد

در این میان تاریخ نامه مستند و ملی ما یعنی شاهنامه كه فردوسی آنرا از روی منابع و گفته‌ها و نوشته‌های فرزانگان و موبدان و دهقانان با دقت و وسواس زیاد از نظر صحت و دقت به نظم آورده است اطلاعاتی در این مورد به دست میدهد

با وجودی كه شاهنامه هم بیشتر تاریخ پادشاهان و شرح جهانداری‌ها و جهانگشایی‌های آنان میباشد ولی در عین حال فردوسی گوشه هایی از تاریخ اجتماعی ما را نشان میدهد

همچنین در تفسیر اثنی عشری(۹) آمده است تاریخ نشان میدهد که حجاب در فرس قدیم وجود داشته است در کیش "مازدیسنی" نامه شت مهاباد آیه ۹۰ گوید زن خواهید و جفت گیرید و هم خوابه دیگری را نبینید و بر او منگرید و با او میامیزید

نصوصی که بیانگر حجاب زنان ایران باستان است نشان میدهد که زنان در دوره‌های مختلفی چون دوره مادها پارسی‌ها (هخامنشیان)، اشکانیان و سامانیان دارای حجاب و پوشش بوده اند که به چند نمونه آن اشاره میشود

دوره مادها
در کتاب "پوشاک باستانی ایرانیان" آمده اصلی که باید در نظر داشت اینست که طبق نقوش برجسته و مجسمه‌های ما قبل میلاد پوشاک زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است(۱۰)



وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده مینویسد مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد از هم تمیز داده میشوند به نظر میرسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است(۱۱)

دوره پارسی‌ها (هخامنشیان)
پارسی‌ها به وسیله کوروش دولت ماد را از میان برداشته و سلسله هخامنشی را تأسیس کردند آنها از نظر لباس همانند مادها بودند در مورد پوشاک خاص زنان این دوره آمده است از روی برخی نقوش مانده از آن زمان به زنان بومی برمیخوریم که پوششی جالب دارند پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است به زنان دیگر آن دوره نیز برمیخوریم که از پهلو به اسب سوارند اینان چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است(۱۲)





حجاب در بین زنان سیبری و ساکنان آسیای صغیر و زنان شهر ماد (و فارس و عرب) نیز وجود داشته است

زنان رومانی از حجاب شدیدتری برخوردار بوده اند بطوریکه وقتی از خانه خارج میشدند با چادری بلند تمام بدن را تا روی پاها میپوشاندند و چیزی از برآمدگی‌های بدن مشخص نمی شد(۲)

یکی از تاریخ نویسان غربی نیز شواهد زیادی دال بر وجود حجاب

در بین زنان یونان و روم باستان آورده است

او درباره "الهه عفت" که یکی از خدایان یونان باستان است می گوید "آرتمیس" الهه عفت است و عالی‌ترین نمونه (و الگو برای) دختران جوان به شمار می آید دارای بدنی نیرومند و ورزیده و چابک و به زیور عفّت و تقوا آراسته است(۳)

همچنین درباره مردم یکی از قبائلی که نهصد سال قبل از میلاد زندگی می کردند آمده است "بالاتر از ارمینان و در کنار دریای سیاه، "سکّاها" بیابانگردی میکردند آنها مردم وحشی و درشت اندام قبائل جنگی نیمه مغول و نیمه اروپایی بسیار نیرومندی بودند که در ارابه به سر میبردند و زنان خود را شدیدا در پرده نگاه میداشتند(۴)

این مورخ در جای دیگر میگوید زنان فقط در صورتی میتوانند خویشان و دوستان خود را ملاقات کنند و در جشن‌های مذهبی و تماشاخانه‌ها حضور یابند که کاملا در حجاب باشند(۵)

همچنین از قول یکی از فلاسفه یونان باستان، درباره شدت پوشش زن نقل میکند نام یک زن پاک دامن را نیز چون شخص او باید در خانه پنهان داشت(۶)

پوشش زن در ایران باستان
در مورد پوشش زنان ایران باستان مطالب زیادی در تاریخ وجود دارد

ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است میگوید زنان طبقات بالای اجتماع جرات آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان اختلاط کنند

زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد ببینند

در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده هیچ صورت زن دیده نمیشود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد(۷)

از دائره المعارف لاروس نیز به دست می آید که حجاب در بین مادها و پارس‌ها وجود داشته است(۸)
تاریخچه حجاب و عفاف در ادیان و اقوام گذشته
بنابر گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت‌ها و آیین‌های جهان حجاب در بین زنان معمول بوده است هر چند در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است ولی هیچگاه بطور کامل از بین نرفته است

مورّخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر میشدند یاد میکنند

دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل تاریخ و عصر حجر نسبت میدهند

کتاب "زن در آینه تاریخ" پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب مینویسد با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط میشود

و به این دلایل عقیده عده‌ای که میگویند "ذهب" موجد حجاب میباشد صحت ندارد ولی باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن بسیار موثر بوده است(۱)

پوشش زن در یونان و روم باستان دایره المعارف لاروس درباره پوشش زنان یونان باستان میگوید زنان یونانی در دوره‌های گذشته صورت و اندامشان را تا روی پا میپوشاندند



این پوشش که شفاف و بسیار زیبا بود در جزایر کورس و اِمِرجوس و دیگر جزایر ساخته میشد

زنان فنیقی نیز دارای پوششی قرمز بودند سخن درباره حجاب، در لابلای کلمات قدیمی‌ترین موءلفین یونانی نیز به چشم میخورد

حتی "بنیلوب" (همسر پادشاه "عولیس" فرمانروای ایتاک) نیز با حجاب بوده است

زنان شهر "ثیب" دارای حجاب خاصی بودند بدین صورت که حتی صورتشان را نیز با پارچه میپوشاندند این پارچه دارای دو منفذ بود که جلوی چشمان قرار میگرفت تا بتوانند ببینند

در "اسپارته" دختران تا موقع ازدواج آزاد بودند ولی بعد از ازدواج خود را از چشم مردان میپوشاندند نقش هایی که بر جای مانده حکایت میکند که زنان سر را میپوشاندند ولی صورت‌هایشان باز بوده است و وقتی به بازار میرفتند بر آنان واجب بوده است که صورت‌هایشان را بپوشانند خواه مجرد و خواه دارای همسر باشند

پس در جایی که برای دعا باید سر زن پوشیده باشد به هنگام روبرو شدن با نامحرم پوشش سر لازم تر خواهد بود

و نیز در انجیل، در رساله پولس، به تیموتائوس میگوید و همچنین زنان خود را بیارایند به لباس حیا و پرهیز نه به زلف‌ها و طلا و مروارید و رخت گران بها بلکه چنان که زنانی را میشاید که دعوای دینداری میکنند به اعمال صالحه(۲۱)


پی نوشت ها
۱ـ علی اکبر علویقی، زن در آیینه تاریخ اگر منظور نویسنده این است که حجاب یک امر فطری است و بر اثر یک رسم اکتسابی به وجود نیامده ما هم قبول داریم ولی نمیتوان پذیرفت دین موجد حجاب نبوده است زیرا اولا دوران پیش از مذاهب، پیش فرض باطلی است چون بنا بر آموزه‌های دینی، اولین انسان خود پیامبر و دارای مذهب بوده است ثانیاً اگر حجاب را جزئی از تعلیمات مذهب بدانیم به فطری بودن آن نقصی وارد نکرده ایم زیرا تعالیم دین با فطرت انسان هماهنگی کامل دارد چنانچه آیه ۳۰ سوره روم بدان اشاره دارد

۲ـ به نقل از دایرة المعارف القرن العشرین، ۱۹۲۳
۳ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، ص ۵۲۰
۴ـ همان، ص ۳۳۶
۵ـ همان، ص ۳۴۰
۶ـ همان
۷ـ همان، ص ۴۳۴
۸ـ به نقل از دایره المعارف القرن العشرین، ۱۹۲۳
۹ـ تفسیر اثنی عشری، ج ۱۰، ص ۴۹۰
۱۰ـ ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص ۵۱
۱۱ـ همان، ص۵۴
۱۲ـ همان، ص ۵۶
۱۳ـ جلیل ضیاء پور، پوشاک زنان ایرانی، ص ۱۹۴
۱۴ـ همان، ص ۱۹۷
۱۵ـ همان، ص ۱۱۴
۱۶ـ علی سامی، تمدن ساسانی، ج۱، ص ۱۸۶
۱۷ـ السیرة الحلبیه، ج ۲، ص ۲۳۴
۱۸ـ سفر پیدایش، باب ۲۴، آیه ۶۴ و۶۵
۱۹ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۴، ص ۴۶۱
۲۰ـ باب۱۱، آیه ۳تا۱۴
۲۱ـ باب دوم، آیه ۹تا ۱۱


ویل دورانت معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که میتوان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۲ ص۷۸ و برتراند راسل، زناشویی و اخلاق، ص۱۳۵


بر پایهٔ آنچه موبد "رستم شهرزادی" گفته‌ است پوشش زن باید به گونه‌ای باشد که حتی یک تار موی او نیز آشکار نگردد در خرده اوستا چنین آمده‌ است همگان نامی ز تو بر گوییم و همگان سر خود را میپوشیم و آن گاه به درگاه دادار اهورمزدا نماز میکنیم خرده اوستا، فصل آفرینگان دهمان

در ایران باستان زنان و مردان را هیچگاه برهنه نمیبینیم در هنگام نیایش باید کلاه یا روسری بر سر داشته باشیم زیرا هماهنگی در چهره‌ها ایجاد میکند و چهره انسان روحانی تر خواهد بود کوروش نیکنام ؛ دکترای فلسفه زرتشت از دانشکده هندوستان و نماینده سابق زرتشیان در مجلس


مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد از هم تمیز داده می‌شوند به نظر میرسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده‌اند
ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص۵۴
و مشت بر سینه نماینده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند

خلیفه خشمناک شد و خواست با تازیانه آنان را بیازارد در حالیکه شاهزادگان ایرانی میگریستند

حضرت علی‌ع به عمر فرمودند در رفتارت مدارا کن از پیغمبر خدا‌ص شنیدم که میفرمود بزرگ و شریف هر قومی را که خوار و فقیر شده گرامی بدارید

عمر پس از شنیدن فرمایش حضرت علی‌ع آتش خشمش فرو نشست سپس حضرت اضافه کرد با دختران ملوک نباید معامله دختران بازاری (کنیزان) کرد(۱۷)


پوشش زن در ادیان بزرگ الهی
حجاب در شریعت حضرت ابراهیم‌ع
در آیین مقدس حضرت ابراهیم‌ع مسئله پوشش زنان حائز اهمیت بوده است در کتاب تورات چنین میخوانیم "رفقه" چشمان خود را بلند کرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد زیرا از خادم پرسید این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما می آید؟ خادم گفت آقای من است پس برقع خود را گرفته خود را پوشانید(۱۸)



از این بیان روشن میشود که پوشش زن در مقابل نامحرم در شریعت حضرت ابراهیم‌ع وجود داشته است زیرا "رفقه" در مقابل اسحاق که به او نامحرم بود از شتر پیاده شد و خود را پوشاند تا چشم اسحاق به او نیفتد


حجاب در آیین یهود
در اصول اخلاقی "تلمود" که یکی از کتاب‌های مهم دینی و در حقیقت فقه مدون و آیین نامه زندگی یهودیان است آمده

اگر زنی به نقض قانون یهود میپرداخت چنانچه مثلا بی‌آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم میرفت و یا در شارع عام نخ میرشت یا با هر سنخی از مردان درد دل میکرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه‌اش تکلّم مینمود همسایگانش میتوانستند سخنان او را بشنوند در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد(۱۹)


حجاب در آیین مسحیت
در کتاب انجیل آمده است پولس در رساله خود به قدنتیان تصریح میکند اما میخواهم شما بدانید که سر هر مرد مسیح است و سر زن، مرد و سر مسیح، خدا هر مردی که سر پوشیده دعا یا نبوت کند سر خود را رسوا مینماید اما هر زنی که سربرهنه دعا کند سر خود را رسوا میسازد زیرا این چنان است که تراشیده شود زیرا اگر زن نمیپوشد موی را نیز ببرد و اگر زن را موی بریدن یا تراشیدن قبیح است باید بپوشد زیرا که مرد را نباید سر خود را بپوشد چون که او صورت و جلال خداست اما زن جلال مرد است زیرا که مرد از زن نیست بلکه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن آفریده نشده بلکه زن برای مرد از این جهت زن می باید عزتی بر سر داشته باشد به سبب فرشتگان... در دل خود انصاف دهید آیا شایسته است که زن ناپوشیده نزد خدا دعا کند(۲۰)
دوره اشکانیان
در این دوره نیز همانند گذشته حجاب زنان ایرانی کامل بوده است در این باره چنین میخوانیم لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین گشاد، پرچین، آستین دار و یقه راست بوده است پیراهن دیگری داشته اند که روی اولی میپوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمناً یقه باز بوده است روی این دو پیراهن چادری سرمیکردند(۱۳)

در جای دیگر آمده است چادر زنان اشکانی به رنگ‌های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده بند است این چادر به نحوی روی سر می افتاده که عمامه (نوعی کلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها میپوشانیده است(۱۴)

در کتاب "پارتیان" نیز آمده است زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو بر تن میکردند با شنلی که بر سر افکنده میشد و نیز نقابی داشتند که معمولا به پس سر می آویختند

دوره ساسانیان
در این دوره اردشیر پسر بابک با استفاده از ضعف اشکانیان سلسله ساسانیان را بنیان نهاد و دین زرتشت را دین رسمی کشور قرار داد اوستا را ترجمه و آتشکده‌های ویران را بازسازی نمود زنان در این دوره که احکام دینی زرتشتیان در کشور اعمال میشد همچنان دارای حجاب کامل بودند



در مورد پوشاک زنان چنین آمده است چادر که از دوره‌های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است(۱۵)

حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که حتی لباس هنرپیشگان زن مانند لباس‌های بلند سایر بانوان تا پشت پا کشیده شده است(۱۶)

برای اثبات توجه زنان در این دوره به حجاب کافی است این نقل تاریخی را از منابع اسلامی مرور کنیم

هنگامی که سه تن از دختران کسری پادشاه ساسانی را با ثروت فراوانی از اموال برای عمر آوردند شاهزادگان ایرانی را در برابر عمر در حالی که با پوشش و نقاب خود را پوشانده بودند ایستاندند خلیفه دستور داد با آوازی بلند بر آنان فریاد کشند که پوشش از چهره برگیرید تا مسلمانان آنها را ببینند و خریداران پول بیشتری به پای آنها بریزند دوشیزگان ایرانی از برهنه کردن صورت خودداری کردند


هنوز هم لباس مردان عرب در امارات و روسری آنها از ۹۹.۹ درصد کل حجاب خانمهای ایران پوشیده تر است چه برسد به حجاب زنان عرب امارات



پیامبر‌ص میفرماید در آخر زمان مردم لباس به تن دارند اما حکم عریان برای آنها نوشته میشود

یک نمونه از این لباسها همین لباسهای تنگ مردانه و زنانه است که حالت وکیوم دارند مانند شلوار استرچ و بالاتنه تنگ که در ملاء عام به تن میکنند

لباس قرار است پوشاننده فرم بدن باشد نه اینکه صرفا رنگ پوست را مشخص نکند ولی دقیقا فرم بدن را نمایان سازد

همانطور که در متون بالا دیده میشود شکل حجاب با اولین دین الهی تدوین گردید و در کلیه ادیان الهی مشابهت فراوانی داشت

شریعت اسلام همان شریعت یکسان الهی است که به نوح‌ع و سایر پیامبران دیگر نیز گفته شده بود پس اصول کلی شریعتهای الهی همچنان یکی است مانند نماز - روزه - حجاب - زکات و غیره شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ - شوری۱۳

لباس متداول مرد و زن بطور کلی در دوره پیامبر‌ص بقدری پوشیده بود که اسلام فقط لازم داشت فرم قرار گرفتن روسری خانمها را مشخص کند



نوع و پوشیدگی لباس مردان و زنان آن دوران بخوبی در سریالهای مربوط به آن زمان مشخص است

بی حجابی و بدحجابی شاید حتی سابقه ۸۰ ساله هم نداشته باشد و نوع لباس و تغییرات آن حتی در سریالهای قدیمی خارجی نیز مشخص است

لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین گشاد، پرچین، آستین‌دار و یقه راست بوده‌است پیراهن دیگری داشته‌اند که روی اولی می‌پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمنا یقه باز بوده‌است روی این دو پیراهن چادری سرمیکردند جلیل ضیاء پور، پوشاک زنان ایرانی، ص۱۹۴


درکتاب "پارتیان" نیز آمده‌ است زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو برتن میکردند با شنلی که برافکنده میشد و نیز نقابی داشتند که معمولا به پس سر می‌آویختند





همچنین از آثار این دوره، روسری ابریشمین خوش رنگ و نگار و نفیس زنان سنگسری به جا مانده ‌است که "ساخته مکنه" نام دارد و سده‌هاست که زنان سنگسری آن را میبافند و می‌آرایند آنان این روسری را به ترتیب خاصی بر سر خود می‌بندند


که این خود نمونه کامل پوشش سر زنان در زمان اشکانیان میباشد تاریخ سنگسر‌مهدیشهر. چاپ اول. مؤلف، ۱۳۷۱. ص۳۶


بی حجابی و بدحجابی حتی در آمریکا نیز بتدریج انجام شد و حتی زمانیکه لباس شنای خانمها کوتاه بود بازهم اگر کسی خلاف میکرد با برخورد رسمی ماموران مواجه میشد اجبارا تصویری در این مورد برای عزیزان خواهیم گذاشت که دلیلی بر کلام گفته شده باشد



از روی برخی نقوش مانده از دوران هخامنشیان به زنان بومی برمیخوریم که پوششی جالب دارند پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه‌ است به زنان دیگر آن دوره نیز برمیخوریم که از پهلو به اسب سوارند اینان چادری مستطیل برروی همه لباس خود افکنده و در زیر آن یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص ۵۶

ویل دورانت درباره زنان در دوران هخامنشیان میگوید زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان اختلاط کنند زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ببینند در نقش‌هایی که در ایران باستان برجای مانده هیچ صورت زنی دیده نمیشود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۱ ص۵۵۲

پلوتارک مورخ یونانی در مورد شرایط ایران در زمان هخامنشیان مینویسد که هر گاه لازم است زنان ایران از خانه خارج شوند و به سفر روند درون چادرهای در بسته‌ای مینشینند و چادر را بر روی گردونه‌ای قرار میدهند و حمل مینمایند احمد کسروی نتیجه میگیرد که استفاده از چنین چادری ویژه توانگران بوده و افراد عادی جهت رفت و آمد مشابه کوچکتر آن را بر سر میگرفتند و به تدریج ظاهر آن تغییر کرده و به صورت امروز در آمده ولی نام چادر همچنان بر آن باقی مانده‌است خواهران و دختران ما احمد کسروی، صفحه۷

ایرانیان از دیرباز به پاکدامنی اهمیت میدادند و زنان ایرانی پوشیده با چادر یا پوشش‌های دیگری که بخش‌هایی از موها را میپوشاند و تنه را در بر میگرفت در میان مردان ظاهر میشدند در یک مهر سنگی استوانه‌ای که از دوره‌ی هخامنشی برجای مانده و اکنون در موزه‌ی لوور فرانسه نگهداری میشود شاهزاده‌ ایرانی و ندیمه‌هایش دیده میشود که شاهزاده چادر و ندیمه‌ها سرپوش دارند در طرحی که روی سنگی در ارگیلی ترکیه نقش بسته است زن ایرانی با پوشش چادر و سوار بر اسب دیده میشود حتی سرپوش‌های پارچه‌ای دوره‌ی هخامنشی از زیر برف‌های منطقه‌ی پازریک روسیه پیدا شده است (یادآوری میشود، سرزمین‌هایی که نام بردیم بخشی از امپراطوری پهناور پارس‌ها بودند) سامی، ع/تمدن هخامنشی

انجام دادن آن معرفت ببار نمیاورد و عدم انجام آن معرفتی را از ما کم نمیکند اما رعایت آن نشانه مراتب تقوای بیشتر است مانند اختلاف بین روسری عادی، اسلامی، مقنعه و چادر که باید عمل به آن در ما جا افتاده باشد چرا که اضافه بر سازمان است

خود من در جواب سوالی که در این مورد پرسیده شد به دوستان عزیز گفتم که به هیچ کسی نگفتم که استفاده کند اما هرگز کسی را بخاطر استفاده از آن منع نخواهم کرد و گفتم که اگر من زن بودم حتما صورتم را کامل میپوشاندم آنهم **به اختیار شخصی خودم** و نه حکم واجب خداوند

پس در این مورد هر کسی صاحب اختیار است بدون اینکه دچار جو زدگی شویم یا اینکه فکر کنیم اگر استفاده نکنیم با سایر عزیزانی که استفاده میکنند هماهنگ نیستیم

البته این حرف من باعث نشه که همه بخوان بدون اینکه خودشون بخوان انجامش بدن و فکر کنن اگر نکنن مشکلی ایجاد میشه چون **هیچ مشکلی از هیچ نظر** برای رسیدن به نهایت ندارد فقط یک سلیقه شخصی اضافه بر سازمان است من فقط **نظر شخصی** خودمو که سوال شده بود اعلام کردم

سلام به خانمهای عزیز

مطالبی بمن رسیده
در مورد فضایی که برای استفاده از پوشیه یا روبنده ایجاد شده که ظاهرا بعضی خانمهای عزیزمان اینطور فکر میکنند که اگر استفاده نکنند از چیزی عقب میمانند یا نشانه کمبود ایمان یا عدم موفقیت برای کسب مراتب بالاتر است

همانطور که بارها توضیح داده شد پوشیه و روبنده حجابی اضافه بر سازمان است که انجام دادن یا ندادن آن **کاملا اختیاری** است

ضمنا شنیدم که بعنوان هدیه به یکدیگر پوشیه داده میشود این کار فقط برای کسانی باشد که خودشان از آن استفاده میکنند در غیر اینصورت ممکن است شخص گیرنده را در معذوریت قرار دهد که باید از این ببعد از آن استفاده کند درحالیکه مجددا میگویم که کاملا اختیاری است
**به هیچ کسی در این مورد توصیه نکنید**

اگر صورت ساده زن بیرون باشد و دیده شود هیچ اشکالی ندارد چه بصورت عادی و چه در عکس یا فیلم چرا که این مقدار را خداوند آزاد کرده است

پس اگر هر کسی خودش و **فقط و فقط خودش** تصمیم به استفاده از روبنده گرفته باشد هیچ اشکالی در استفاده از آن نیست مبادا به هیچ وجه بطور مستقیم یا غیر مستقیم کسی را حتی به استفاده از آن تشویق کنید این موضوع کاملا شخصی و اختیاری است

توضیحات و راهنمایی‌های فرامرز عزیز
در رابطه با حجاب زن مسلمان

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام به عزیزان
و اما در مورد بحث پوشیه و روبنده
بعد از توضیح کلی در مورد آن در مورد شخصیت و نحوه عملکرد خودم توضیح دادم که دوست دارم هر کاری را به نهایت انجام بدم و کلا در رابطه با چیزی که دوستش دارم شخصیت خوره دارم و دوست دارم در کمترین زمان به نتیجه نهایی برسم و اصلا صبور نیستم و عنوان کردم که بدون اینکه خوره باشیم امکان رسیدن سریع وجود ندارد حتی به جرات میگویم که اگر خوره نباشیم محال است حتی به مراتب بالایی از فرقان برسیم چه برسد به هدفی بنام اتصال نهایی

این کلام هیچ جای شبهه ندارد و عین واقعیت است چرا که هر کس اگر توانسته در اینگونه امور موفق باشد حتما شخصیت بسیار پیگیر و خوره‌ای داشته است

با حرکت لاکپشتی یا دلبخواه هرگز به هدفی که مورد نظر ماست نخواهیم رسید و کسی هم نرسیده است

این کلام ربطی به پوشیه و روبنده نداشت اما در عین حال اگر زن بودم و حجاب میگذاشتم حتما آنرا نیز به نهایت ممکن انجام میدادم و روشی مانند زندگی حضرت مریم‌ع میداشتم و جز در مواقع لزوم کسی مرا نمیدید و از من با خبر نمیشد همان توصیه‌ای که علی‌ع به کمیل فرمود

بسم الله الرحمن الرحیم


اما خروج ادرار و منی و باد معده و مدفوع نشانه بخش اسفل وجود انسانه که همه این موارد باعث باطل شدن وضو میشه که تازه اگر وضو داشته باشیم میتونیم بریم برای نماز خواندن

ارفاقی که در اینجا شده اینه که وقتی وضو داریم میتونیم چیزی بخوریم چون خوراک انسان از روزیهای پاکه و ورود پاکی به انسان از راه دهان که بیانش هست مجازه اما میبینیم که همین خوراکی پاک هم موقع نماز ممنوعه

چرا که موقع نماز ما فقط باید فواد باشیم فوادی که در حجاب رسمی قرار داره که چیزی ازش دیده نشه

در واقع بدن انسان یک عارضه است

برای اینکه ما که جسم نیستیم آگاهی ما در اصل از بخش متافیزیک ما صورت میگیره و بخش متافیزیک ما ربطی به چشم ظاهری نداره بلکه مربوط به ادراک فواد میشه همون ادراکی که در خواب براحتی میبینه و میشنوه و در اصطلاح امروزی هیپنوتیزم بهش میگن ناظر پنهان

اون ناظر همه چیو کاملا درک میکنه

سوال: چرا داشتن پوشیه کاملترین نوع حجاب است؟
انتخاب بهترین حالت ممکن است
یعنی فواد محض
بدون هیچ مظهری

سوال: یک تکه پارچه به عنوان روسری، مگر کاری انجام می دهد؟
تکه پارچه اطاعت از خداست
همونطوری که نمازهای بدرد نخور ما نشانه اطاعت از خداست
و سایر اعمال خنده دار دیگه ای که انجام میدیم

حجاب و غیره مطالعه ای نیست
درد این مردم این است که دنبال خدا نیستند
و خدا براشون ارزش نداره


سوال: دلائل حجاب در نماز چیست؟
وقتی جلوی خدا هستیم
دو کف دست نشانه اعمال ماست که باید مشخص باشه
دو قسمت جلوی پا نشانه رو آوردن ما به اهدافمون و حرکت در مسیرمان است که باید مشخص باشه
چرا که کل اهداف و اعمال ما از ما مشخص و ثبت میشه

صورت ما نشانه وجه ماست که اونم باید مشخصا و فقط و فقط بسمت قبله باشه
برای همین اگر سرمون بچرخه نماز باطله

بدن ما اصلا قرار نبود که وجود داشته باشه چه برسه که معلوم باشه

نشانه این حرف همینه که حتی وقتی وضو میگیریم اگر چیزی از بدن ما خارج بشه وضو رو باطل میکنه چرا که وقتی وضو گرفتیم یعنی دیگه بدن در کار نیست

سوال و جواب با فرامرز عزیز

سوال: در کل چرا حجاب باید رعایت بشود؟
حجاب در کمترین حالت دلیلی برای جلوگیری از توجه شهوتی مرد به بدن زن هست که این توجه اثرات انرژی منفی بسیار زیادی دارد این را هم توضیح دادیم که همین خانمها حتی از پشت سرشون متوجه میشوند که یک مردی داره نگاه میکنه یا نه و اینکه با چه حسی نگاه میکنه

خوب این دریافت از چه طریقی برای زن بدست آمده از چشمش؟ گوشش؟
نه

از طریق همون اعضای ادراکی درونی که همیشه حرفشو میزنیم که اتفاقا همین اعضای درونی در حجابی بنام بدن ظاهری قرار دارن و باز هم در حجابی بنام جمجمه قرار دارن و باز هم در حجابی بنام مغز مادی ما قرار دارن

سوال: دليل پوشاندن موي سر چیست؟
برای اینکه سر شامل مو هم هست و از کل سر فقط بخش وجه (صورت) میتونه بیرون باشه برای این است که وجه یعنی ریشه افعال فواد من و به فعالیت فواد اشاره داره

اما سر محل سر (serr) یعنی رازهای ما و شعور ماست و این دو چیز همیشه پوشیده و مخفیه

در کلمه عربی به مو شعر (sha'ar) گفته میشود که شعر بعنوان مصدر بمعنی احساس است و شعور از این کلمه ساخته شده است
مسئولیت کلیه مطالب ذکر شده در این سایت با این موسسه می باشد
Copyright (c) by اسلام از منظر الله April ۷, ۲۰۱۰